מהו שום שחור?

השום הלבן והמוכר הוא צמח מרפא המשמש אותנו באינספור מתכונים ומאכלים שונים, בזכות איכויותיו הבריאותיות הרבות.

 

שום שחור הוא שום לבן, השום השחור אינו תחליף לשום הלבן אלא הוא נותן פרשנות אחרת לשום הלבן הידוע והמוכר לנו .

 

אז איך זה קורה המעבר משום לבן לשום שחור?

השום השחור ידוע בכינויו כאנטיביוטיקה מן הטבע, שעובר תהליך טבעי ומבוקר של יישון ותסיסה בטמפרטורה קבועה למשך תקופת זמן של  90 ימים. בתהליך זה צבעו של השום הופך לשחור, טעמו הופך מתקתק, מרקמו הופך לגמיש  כמו מרשמלו ויתרונותיו התזונתיים גדלים משמעותית.

 

השום השחור מכיל כמות גבוהה של נוגדי חמצון ביחס לשום לבן. כך למשל, כמות הפלבנואידים והאלקלואידים, שני נוגדי חמצון חזקים במיוחד, גבוהה כמעט פי חמישה מהכמות המצויה בשום הלבן. נוגדי חמצון אלו ידועים כבעלי תכונות נוגדות דלקת, המסייעים לגוף להתמודד עם רדיקלים חופשיים הפוגעים בתאים השונים ועשויים להוביל בין היתר להתפתחות מחלות כגון אלצהיימר, מחלות לב, דלקות ועוד.

 

השום השחור, לדוגמא, מכיל הרבה יותר אליצין, גופרית, גלוטומט, סלניום, ארגינין ועוד, לעומת השום הלבן.

 

וזה לא הכל. השום השחור מכיל אחוז סוכרים נמוך יותר בהשוואה לשום לבן, חומצות אמיניות שונות (החומצות המרכיבות את החלבון בגופנו), כמות רבה של סיבים תזונתיים ומים.

 

הריח החריף של השום הגורם לחלקנו למעט סלידה נובע מחומר פעיל בשם אליצין המצטבר בשום הטרי. במהלך חיתוך, כתישה או לעיסה של השום הטרי, הריח הזה משתחרר לאוויר. בשום השחור, לעומת זאת, האליצין עובר פירוק טבעי בזמן ההתיישנות ובסיום התהליך לא רק שאין ריח כלל, אלא שהאליצין הופך ממטרד לנוגד חמצון בשם S- allycystein. מדובר בנוגד חמצון ידוע שנחקר רבות ונמצא כבעל פעילות נוגדת דלקת ופעילות אנטי פטרייתית.

 

 

 

נוגדי החמצון העוצמתיים מסייעים לשמור על בריאות גופנו ולהקל על תהליכים שונים המתרחשים בנו, כך שגופנו לא יעבוד קשה מדי ויוכל לשמור אנרגיות וכוחות לאורך השנים. הדבר אף מסייע להאט את תהליך ההזדקנות של גופנו.

 

 

תופעת הרדיקלים החופשיים היא גולת הכותרת: רדיקלים חופשיים נוצרים בגופנו כתוצאה מפעילות מטבולית, עישון, תנועות, שתיית אלכוהול, זיהום אוויר, חשיפה מרובה לשמש ופעולות רבות נוספות.

 

התופעה מתארת מצב, בו מולקולות מסוימות בגופנו מאבדות אלקטרונים וכתוצאה מכך יוצאות מאיזון.

 

כדי לשוב לאיזון זה, הן לוחמות במולקולות אחרות על האלקטרונים שלהן, מה שעשוי להוביל בסופו של דבר לפגיעה במערכות שלמות בגופנו ואף למחלות קשות כגון סרטן או אלצהיימר.

 

 

מחקרים אף מעידים כי אכילה מרובה של שום שחור, מסייעת למנוע הצטברות של רדיקלים חופשיים, שמובילה פעמים רבות לסרטן המעיים.

 

זאת ועוד, ניכר כי נוגדי החמצון מסייעים להקל על התפתחות והתפשטות של לוקמיה, כתוצאה מדאגה עקבית לפעילות של מחזור הדם שלנו.

 

 

 

הגופרית והאליצין הן שתיהן תרכובות דומיננטיות בשום בכלל ואף בשום השחור, אשר תפקידן הוא לסייע ולחזק את המערך החיסוני שלנו ולטהר את מחזור הדם שלנו מפולשים ומזיקים. הן אף מסייעות להפחית דלקתיות-יתר בגופנו.

 

נוגדי החמצון מייעלים את התהליכים השונים, המתרחשים במחזור הדם שלנו: הם מייעלים את תהליכי הפירוק והטיהור של סוכרים ושומנים לא בריאים, מסייעים להפחית את רמות הדלקתיות במחזור הדם שלנו, מסייעים להרחיב את כלי הדם שלנו, מייעלים תהליכי קרישה ומחזקים את שריר הלב שלנו.

 

ישנם מספרים מחקרים המאמתים כי אכילה מרובה של שום מסייעת להקל על מחלות לב וכלי דם ויותר מכך – להפחית סיכון להיווצרות של מחלות לב וכלי דם וסוכרת בגופנו מלכתחילה.

 

שומר על מערכת העצבים שלנו מכל משמר

נוגדי החמצון הרבים שמכיל השום השחור מסייעים למנוע מצבים של דלקתיות-יתר בגופנו ובעיקר במוחנו – נוגדי החמצון המצויים בשום השחור עוברים בהצטיינות את מחסום הדם-מוח ועל ידי כך, מצליחים למנוע ולהקל על דלקתיות או חולי באזור המוח שלנו.

 

במילים אחרות, במידה ומערכת העצבים שלנו חווה דלקתיות-יתר או סובלת מפולש מסוים, נוגדי החמצון של השום השחור מטפלים בבעיה במהירות ובאיכות.

 

בנוסף, הם מסייעים לייעל שפע תהליכים בגופנו ועל ידי כך, מקלים על העבודה העיקרית של המוח; לתווך בין הפעילויות השונות והמערכות השונות בגופנו, כדי לשמור על מאזן תקין וקבוע.

 

הפעולות הרבות הללו מסייעות להעצים את החדות הקוגניטיבית שלנו, לייעל את יכולות עיבוד המידע, שליפת המידע והזיכרון שלנו.

 

אף ניכר כי בזכות ההתמודדות היעילה שלהם עם תופעת הרדיקלים החופשיים, נוגדי החמצון אף מסייעים למנוע היווצרות של מחלות במערכת העצבים כגון דמנציה או אלצהיימר. השום השחור אף מכיל הרבה גלוטומט – החלבון שמרכיב את הגלוטמין – המוליך העצבי הנפוץ ביותר במוחנו, שאחראי לעוררות שלנו ומאפשר לנו לשמור על מיקוד, ערנות ותגובה מהירה.

 

ככל שנהנה מיותר גלוטומט, כך למוחנו יהיה פשוט יותר לתפקד ביומיום.

 

ככל שמוחנו יימנע מעבודה קשה, מיותרת או חולי, כך נוכל לשמר על החדות הקוגניטיבית שלנו גם לאורך השנים.

 

השום השחור ייחודי ובעל איכויות בריאותיות רבות, שכדאי לנו לשלב ביום-יום, כדי לשמור על בריאותנו גם לעת זקנה.

 

לעיתים מעט יקר לקנות שום שחור מוכן, אך כדאי לנו לזכור שכדי להכין אותו בעצמנו, כל שעלינו לעשות הוא לחמם את השום במשך שלושה שבועות-חודש בסיר אורז. מדובר במעט עבודה, שמשתלמת מאוד מבחינה בריאותית בעתיד.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print
דילוג לתוכן